Kalah 5-0



sedih,kecewa,segala perasaan bercampur baur bila diumumkan keputusan mahkamah persekutuan mengenai kes MB Perak dimenangi Zambri. Walaupun kalah di mahkamah persekutuan, tapi Nizar masih menang di 'mahkamah rakyat' kerna mandat dah diberikan kepada Nizar pada tsunami pilihanraya lepas.

BN tidak boleh berada dalam keadaan selesa walaupun keputusan menyebelahi Zambri.BN dan Pakatan Rakyat masing-masing mempunyai 28 kerusi di dun Perak manakala tiga lagi diduduki oleh tiga wakil 'bebas' berkenaan.

Apa pun, keputusan mahkamah wajat dihormati.Walaupun keputusan telah diputuskan mahkamah,pelbagai bacaan politik boleh ditafsirkan dari pelbagai pihak kerana hakim juga adalah manusia biasa.

Mungkinkah selepas ini Sultan berkuasa penuh memilih dan memecat menteri?

Mungkinkah kuasa rakyat untuk memilih pimpinan melalui sistem pilihanraya akan dibatasi dengan kuasa sultan?

Adakah penggunaan rasuah dan seks bagi membolehkan ADUN melompat parti diterima dari segi agama dan ethic selepas ini? Of course, agama tak kan menerimanya dari dulu kini dan selamanya

Keputusan telah dibuat dan tiada lagi rayuan boleh di usulkan. Walau bagaimanapun, sebagai manusia yang mempunyai iman dan akal,wajar berfikir segala rentetan peristiwa yang berlaku di Perak dengan lebih ilmiah dan berteraskan agama. Isu di Perak bukan isu politik semata-semata, ia adalah isu yang menyentuh sensitiviti rakyat,agama dan undang-undang. Seperti kata Imam Khomenei, orang yang memisahkan politik dan agama adalah orang yang tak paham apa itu politik dan apa itu agama (lebih kurang la ayat beliau). Jadi adalah tidak waras jika tidak amik cakna atau malas amik tahu isu yang berlaku.

Apa pun, kes ini menjadi perhatian dunia. Ia akan terus menjadi rujukan kes utama jika kes seumpama ini berulang di Malaysia ataupun di negara-negara lain khususnya negara Komanwel. Salah pertimbangan melalui kes ini, maka percentage yang besar untuk kesilapan yang sama untuk keputusan akan datang. Jika tepat pertimbangan para hakim, maka sebaliknya berlaku.

Ayuh bangkit semula semangat menentang kezaliman!Jangan luntur dek provokosi!Jentera pilihanraya Pemuda Pas perlu bergerak dengan lebih cergas lepas ni..

p/s: Ada 3 jenis hakim, 2 akan masuk neraka dan 1 akan masuk syurga. 2 jenis itu adalah yang memutuskan keputusan yang salah disebabkan kejahilannya dan memutuskan keputusan disebabkan kezalimannya. Jua yang masuk syurga itu adalah hakim yang memutuskan keputusan berdasarkan kebijaksanaan dan keadilannya menurut islam

Solat Hajat

Kritik sampai penat



Adoyai..nexwik dah nak kena submit assignment.tapi sebijik idea pun tak ada lagi.nature assignment mengkritik article yang berkaitan diabetic foot.kritik lah ape pun selagi namenye kritik.

sebut pasal kritik ni, sedih lak bila memikirkan certain people yang tak pandai mengkritik. suka mengkritik, tapi tak kena tempat, tak kena cara. mungkin berasa diri dah hebat kot, then kritikan terus kua tanpa menggunakan akal yang waras.semua perkara nak dikritik tanpa berpandukan references dan knowledge secukupnya.woha!

baru-baru ni, kecoh jap dalam media bila certain pimpinan Pas menkritik pimpinan yang lain secara terbuka. tak salah mengkritik, tapi biar kena cara. method berlainan kalau waqi' nye berbeza. isu yang timbul baru-baru ni, mungkin boleh menyebabkan batang tubuh sendiri tercalar. mengapa perlu ditambah kemelut yang sedia ada?? Seperti yang berlaku di Selangor dan Kelantan baru-baru ni. Tapi kalau nak diikutkan media je yang lebih-lebih panaskan isu tu untuk kepentingan certain 'group'.

Pendekatan media baru bukan cara terbaik kot. Seperti membuka pedung di dada.Gunakan pendekatan berkonfrontasi jika berselisih faham. Lumrah jika berselisih pendapat, kerna itulah rahmat dari Allah jika dalam harakah islamiah. Ataupun minta pimpinan yang lebih dihormati tegur kesilapan mereka.

Kritikan amat digalakkan dalam membentuk tetapi jangan sampai menggugat kredibiliti dan integriti seseorang.Pelbagai konflik dalaman ini akhirnya menyebabkan kritikan-kritikan yang dilontarkan ke sana sini akhirnya kembali kepada dirinya. Memang, sungguh malang. Ada pun orang yang dikritik, maka kritikan itu sebenarnya menjadi daya penguat untuk terus ke hadapan, jauh meninggalkan si-pengkritik di belakang.



Ayuh! Kita berusaha demi kebaikan agama dan manusia. Jangan terhalang kerana kritikan, sebaliknya jadikanlah kritikan itu sebagai sumber kekuatan.

p/s: Perlu tajamkan lagi kefahaman 10 rukun baiah yang digariskan Imam Hasan Al-Banna-> baru lebih konsisten dan disiplin dalam perjuangan

Bubar Dun Perak



31/1/10 lepas, dengan jayanya Pemuda Pas dapat mengumpulkan lebih 10,000 pemuda Pas di Larut dalam Hempap 2010. Dengan kekuatan jentera seramai ini, memudahkan lagi untuk menghempap UMNO dan Barisan Nasional.

Melalui persiapan awal, jentera diarahkan bergerak lebih awal dalam gerak kerja untuk persediaan pilihanraya selepas pembubaran Dun Perak. Dijangkakan pembubaran bakal dilakukan samada dari Nizar ataupun Zamri. Melihat senario di Perak kini, Zamri dan BN makin galak cuba menjuarai hati rakyat. Menambahkan lagi keyakinan bahawa Dun akan dibubarkan tak lama lagi.



9/2/10 tarikh keramat yang bakal menentukan MB sebenar Perak Darul Kartun. Keputusan kes ini dijangkakan bakal menjadi presedent kes(x tau la betoi ke dak spelling ni)iaitu menjadi rujukan kes utama jika berlaku sekali lagi kes seumpama ini di negara2 komanwel. Jika kes ini dimenangi Zamri, maka terbuktilah Sultan mempunyai kuasa mutlak melantik dan memecat MB sesuatu negeri (rentetan al-kisah Sultan meminta YB Nizar meletakkan jawatan dan melantik Zamri sebagai MB).Jadi kuasa rakyat dalam pilihanraya tidak lagi menjadi penentu siapa yang akan menjadi MB. Kalau dah begini, prinsip demokrasi berparlimen semakin dicabuli dan diliwati. Rakyat tiada lagi kuasa untuk menentukan pemimpin untuk memimpin negeri dan negara. Bukan saja Saiful Bukhari yang mengaku diliwat, jika demokrasi ada mulut sudah pasti ia menjerit..aku diliwat!!aku diliwat!! Tak tau lah apakah kesudahan demokrasi dan institusi kehakiman di Malaysia ni.


Dijangkakan juga, 4 dari 5 panel hakim yang bakal mengumumkan keputusan pada 9/2 ini menyebelahi YB Nizar sebagai MB sebenar. Jika benar2 keputusan menyebelahi Nizar, maka Nizar akan meminta perkenan Sultan untuk membubarkan DUN Perak bagi membolehkan pilihanraya diadakan semula dan mengembalikan kuasa rakyat untuk memilih pimpinan mereka. Maka masa inilah untuk mengajar UMNO dan Barisan Nasional tentang kebiadaban mereka merampas kuasa dan menggunakan umpan rasuan dan seks bagi menarik 3 ekor katak Adun yang melompat parti. Bercerita kisah melompat2 seperti katak dan kodok ni, memang tiada kesalahan dari segi peraturan. Tapi melompat atas dasar rasuah dan seks, jelas mencabuli prinsip demokrasi. 3 ekor katak ni patut ditempangkan supaya tidalah mereka melompat lagi selama-lamanya. Maka guna tongkat jualah kesudahannya.



Sabagai umat islam,wajib kita berdoa dan berusaha dalam memperjuangkan keadilan terutamanya kepincangan institusi kehakiman yang dah berlaku saban tahun. Walaupun perlu hormat pada segala keputusan mahkamah, maka umat islam yang berfikir perlu sedar akan senario ini dan bukan menerima segala-galanya membuta tuli. Maka benarlah kata Nabil, ada mata korang tengok, ada telinga korang denga, ada otak korang pikirlah sendiri!! Dalam hadis juga ada menceritakan tentang kehakiman. Ada 3 jenis hakim, 2 akan masuk neraka dan 1 akan masuk syurga. 2 jenis itu adalah yang memutuskan keputusan yang salah disebabkan kejahilannya dan memutuskan keputusan disebabkan kezalimannya. Jua yang masuk syurga itu adalah hakim yang memutuskan keputusan berdasarkan kebijaksanaan dan keadilannya menurut islam (saya budak baru belaja,kalau salah tolong betulkan).

p/s: Nape kes liwat anwar dihadapkan ke mahkamah sivil sedangka 3 pakar dah keluarkan statement Saiful Bukhari masih dara? Patutnya dibawa kes ke mahkamah syariah untuk bicara kes qazaf..sebab Saiful tuduh tanpa bawa 3 saksi. Adoyai..pe la nak jadi ngan kehakiman negara ni. Tetibe rase nak jadi hakim...woha!!
Mari berfikir!!!!
Related Posts with Thumbnails
Copyright © nilamsufi