Pemuda PAS konsisten pertahan aqidah


Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
1. Setuju benar saya dengan pendekatan yang diambil oleh PAS Pusat untuk bertemu dengan JAIS dan pihak Gereja sebelum membuat keputusan muktamad dalam menangani isu sensitif seperti ini. Sewajarnya PAS melangkah dengan penuh waspada sebelum mengambil apa jua pendirian setelah dilihat isu ini cuba dimanipulasi oleh pihak tertentu bagi menangguk "political millage" dalam kekeruhan situasi yang dialami.

2. Saya melihat PAS seperti "roundabout" yang sekelilingnya bercapah jalan menuju ke arahnya. Semua pihak sedang memerhati apa langkah PAS berikutnya selepas meletus isu JAIS dan Gereja ini. Lalu timbul pula pelbagai tafsiran, tanggapan dan telahan dibuat kepada PAS. Saya boleh mengenal pasti beberapa kategori untuk saya tegaskan kali ini ekoran tercetusnya isu ini.

Pertama : isu Aqidah Ummat Islam

Kedua : isu JAIS dan tindakannya

Ketiga : isu Gereja dan kedudukannya

Keempat : isu keadaan Ummat Islam secara umumnya.

3. Kami Pemuda PAS bertegas dalam apa jua keadaan, dengan komitmen tenaga, wang ringgit, masa malah darah dan nyawa akan dipersembahkan demi mempertahankan aqidah ummah. Inilah yang telah dilakukan oleh pemuda PAS terdahulu apabila ada dari kalangan mereka terpaksa meringkuk di dalam penjara kerana memperjuangkan aqidah ummah dan menentang sebarang usaha yang cuba untuk merosakkan aqidah, pemikiran dan keperibadian ummat Islam. Insyaallah, ketegasan itu akan diwarisi oleh saya dan seluruh warga pemuda PAS. Pemuda PAS senantiasa diletakkan dalam keadaan siap siaga untuk menjadi benteng aqidah ummah.

4. Namun kita tidak boleh terburu - buru tanpa usul dalam memutuskan tindakan. Kita perlukan satu bukti kukuh dan meyakinkan untuk mengambil sebarang ketetapan. Saya telah mendengar penjelasan dari Yb. Dato" Dr Hassan Ali selaku AJK PAS Pusat dan juga Exco Kerajaan Negeri Selangor yang mempengerusikan Jawatankuasa Hal Ehwal Islam, Adat Istiadat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam. Saya memahami kedudukannya, menghormati pendiriannya, menerima keikhlasannya dan menyokong tindakannya dalam hal ini, demi melihat aqidah Islam dipertahan dan diperjuangkan.

5. Insyaallah, saya juga akan bertemu dengan pihak JAIS bagi meneliti perkara ini dengan lebih dekat. Biarpun JAIS pernah memburu saya dan cuba untuk menangkap saya seketika dulu atas kesalahan saya membaca kitab di sebuah surau di Damansara, biarpun saya tidak bersetuju dengan tindakan mereka itu, namun saya sekali - kali tidak pernah bermusuh dengan institusi itu. Sebagaimana saya pernah ditahan, dipukul dan diherdik oleh PDRM kerana kesalahan saya mennyampai ceramah atas pentas PAS di Parit Sempadan Johor dan menyertai himpunan - himpunan aman, biarpun saya tidak bersetuju dengan tindakan mereka tetapi saya juga tidak pernah memusuhi institusi itu. Saya sedar peranan institusi - institusi tersebut.

6. Justeru itu, saya perlu adil dalam menilai institusi atau jabatan - jabatan kerajaan. Ada masa tindakan mereka salah maka saya membantahnya dan ada masa tindakan mereka betul maka saya menyokongnya. Insyaallah, dalam menangani isu JAIS dan Gereja ini, saya menyokong penuh tindakan PAS Pusat untuk bertemu dengan JAIS dan pihak Gereja. PAS sebagai sebuah Gerakan Islam tidak memusuhi mana - mana pihak atau agama yang tidak memusuhi Islam malah menghormati hak - hak mereka. Justeru itu kita mengecam pencabulan hak walau berlaku ke atas siapa jua sebagaimana kita jua mengecam sekeras - kerasnya usaha untuk merosakkan aqidah, pemikiran dan akhlak ummat Islam.

7. Saya boleh kesan bagaimana isu ini cuba dieksploit oleh pihak tertentu yang mencari laba politik murahan dan mengalih isu sebenar yang menjadi punca kepada polemik ini. Ringkasnya saya tegaskan pendirian umum saya bersama pemuda - pemuda PAS bahawa :

a] kami konsisten berjuang untuk menegak dan memelihara aqidah Islamiyyah dan dalam masa yang sama, kami menghormati hak non muslim sebagaimana yang telah diajar oleh syariat islam itu sendiri.

b] kami menasihati dan memberi peringatan tegas kepada semua pihak agar aqidah ummat Islam, pemikiran dan akhlak mereka jangan diganggu dan dirosakkan dengan pelbagai dakyah, aktiviti dan gerakan samaada bersifat terbuka dalam aktiviti sosial atau sembunyi di sebalik badan - badan bukan kerajaan.

c ] kami memberi peringatan tegas kepada kerajaan yang memerintah samaada kerajaan pusat dan negeri yang diitadbir oleh UMNO dan BN, juga kepada kerajaan negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat agar mengambil pendekatan yang berkesan untuk membantu rakyat. Jangan kerana miskin, akhirnya mereka menjadi murtad kerana menagih simpati dan bergantung harap kepada pihak yang mengambil kesempatan untuk merosakkan pegangan agamanya.


8. Polisi PAS dan pemudanya jelas dalam perkara seperti ini. Masyarakat usah gundah, resah dan ragu terhadap PAS. jangan buka ruang kepada media untuk menghakis kepercayaan rakyat terhadap kemampuan PAS memperjuangkan Islam dan isu - isu ummah. Insyaallah, Pemuda PAS akan terus bangkit dengan aktiviti dan gerakkerjanya untuk membentengi aqidah ummah sekaligus memerangi segala anasir yang cuba merosakkan agama Islam dan aqidah ummatnya.

9. Kerajaan yang memerintah mesti mengambil langkah yang lebih tegas untuk memastikan tiada aktiviti mungkar dan maksiat yang menghela ke arah rosaknya keperibadian ummat Islam dan lunturnya nilai keimanan mereka. Jaga kebajikan dan keperluan asas rakyat dengan meletakkan agensi - agensi tertentu seperti Pusat Pungutan Zakat dapat berorientasi dengan lebih berkesan. Bukan hanya memungut zakat tetapi cepat dan cekap mengagihkannya kepada asnaf yang berhak menerimanya. Begitulah Baitul Maal , Pusat Kebajikan Masyarakat dan lain - lain agensi yang berkaitan. Jangan ghairah membeli lampu kristal, carpet tebal dan khat hiasan dinding masjid yang mencecah ratusan ribu dan jutaan ringgit tetapi masih ada ummat Islam yang terpaksa menadah tangan di pintu gereja.

10. Tanggungjawab ini mesti dipikul oleh semua orang Islam dan pemimpinnya justeru ia melibatkan maslahah ummat Islam. Ummat Islam mesti bersatu di bawah payung aqidah ini dan memastikan tiada ruang retak dan bocor sebagai laluan dan peluang musuh Islam menyelinap masuk meruntuhkan struktur kekuatan ummat Islam dari dalam. Justeru harga aqidah ummat Islam tidak boleh dibayar dengan nilai sebuah atau lebih kerusi Parlimen mahu pun DUN, demikian juga tidak boleh ditebus dengan nilai jawatan bertaraf menteri atau wakil rakyat sebaliknya nilai aqidah, taruhannya ialah darah dan nyawa.

Sumber : HarakahDaily

Gempar!! Pekerja asing didaftarkan secara biometrik!


Kerajaan baru-baru ini telah melancarkan program pendaftaran biometrik untuk pekerja asing. Dilaporkan 1.8 juta pekerja asing telah didaftarkan melalui sistem biometrik ini. Juga dimaklumkan bahawa program ini akan berlangsung sehingga 31 Julai ini. Persoalannya mengapa kerajaan begitu tergesa-gesa untuk mendaftarkan pekerja asing melalui sistem biometrik? Isu ini berbangkit setelah BN melalui banjingannya SPR mengutarakan isu biometrik dalam sistem pilihanraya di Malaysia.

Mungkinkah ada kaitan pendaftaran biometrik pekerja asing dengan pilihanraya yang bakal menggunakan biometrik? Baru-baru ni kecoh dibeberapa tempat terutamanya di Kelantan dan Selangor, ada sindiket pemberian MykAd kepada warga asing yang didalangi oleh parti politik sempit Tidak lain tujuannya adalah untuk manipulasi warga asing dijadikan pengundi hantu BN pada pilihanraya akan datang.

Melalui pendaftaran biometrik warga asing yang dilakukan baru-baru ini,tidak mustahil jika BN akan mendapat data dan maklumat yang lengkap warga asing terbabit untuk dimanipulasi dalam pilihanraya akan datang. Melalui teknologi biometrik, maklumat mengenai individu termasuk gambar, geometri muka dan tangan. ukuran iris mata atau cap jari akan direkodkan. Semua maklumat ini telah sedia ada, komponen yang penting untuk diguna pakai dalam pilihanraya akan datang.

Jika berlaku sistem biometrik pada pilihanraya akan datang, pelbagai keraguan mampu ditimbulkan. Tidak mustahil jika warga asing ini juga akan melalui sistem biometrik sebelum membuang undi. Walau bagaimanapun, warga asing ini telah disahkan sebagai warganegara melalui pemberian MyKad dan pengesahan biometrik, tidak mungkin mereka akan dikecam sebagai warga asing.

Warga asing sudah ada MyKAd --- > maklumat terperinci warga asing melalui biometrik sudah ada dalam tangan BN --- > pada pilihanraya akan datang tidak mustahil warga asing yang datang berstatuskan 'warga negara' akan terlepas pada sistem biometrik sebelum membuang undi.

Inilah antara keraguan yang yang patut difikirkan oleh semua pencinta keadilan. Jangan biarkan pilihanraya di cabuli!

Kenyataan Presiden PAS dalam isu biometrik



Cadangan SPR untuk menggunakan keadah biometrik bagi menyelesaikan isu pengundi hantu dan pengundi bertindih bukan penyelesaian yang sebenar. Malah ia juga terdedah kepada manipulasi pihak yang mengendalikannya kerana hanya segelintir sahaja yang ada kepakaran dan terlibat mengendalikan biometrik ini.

PAS tetap berpendirian untuk mendesak supaya SPR menggunakan dakwat celup jari ketika mengundi bagi membasmi pengundi hantu dan juga pengundi yang mengundi banyak kali dalam setiap pilihanraya.

Begitu juga pendaftaran pemilih secara automatik. Kita pelik bagaimana SPR boleh bekerjasama dengan Jabatan Pendaftaran Negara dalam pengendalian biometrik ini, tetapi tidak boleh bekerjasama dalam mengendalikan pendaftaran pemilih secara automatik.

Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Presiden PAS
25 Julai 2011

Najib sayang Yahudi Laknatullah




Selepas dikecam kerana menggunakan khidmat APCO dalam urusan pentadbiran kerajaan, Najib sekali lagi menggunakan khidmat pakar blogger yahudi untuk mempromosikan diri di peringkat antarabangsa. Mungkin kerana terkesan dunia mula mengecam pentadbirannya, Najib mula bertindak untuk membersihkan najis di badannya melalui kerjasama yahudi laknatullah.


Ketua Penerangan PAS Wilayah Persekutuan, Mohd Nasaie Ismail berkata, laporan beberapa portal berita beberapa hari lalu dan hari ini menunjukkan Perdana Menteri membayar satu jumlah wang kepada bloger Yahudi itu.


Rakyat Malaysia mahukan penjelasan mengenai isu ini. Sudah tidak ada pakar blogger malaysia kah untuk ditawarkan? Berapa jua dan billion lah pula wang rakyat disalurkan kepada blogger yahudi tersebut. At the end, wang tersebut juga disalurkan kepada Israel untuk membunuh rakyat Palestin.


Kami benci Najib!

Rosmah Mansor Raja Boros

* CINCIN BERLIAN RM 24 JUTA


* GELANG TANGAN RM 1.65 JUTA


*PERUNTUKAN RM 111 JUTA UNTUK PERMATA DALAM BAJET 2011


*PERUNTUKAN RM 100 JUTA UNTUK PERMATA DALAM BAJET 2010


*RM 4.5 JUTA ANJUR PERSIDANGAN WANITA PERTAMA DUNIA YANG DIHADIRI 14 WANITA PERTAMA KEBANYAKANNYA DARIPADA NEGARA AFRIKA




Terima kasih kepada pengundi-pengundi tegar BN, kerana membiarkan manusia ini menghabiskan duit rakyat sewenang-wenangnya. Undi BN bermakna anda meneruskan kemaharajalelaan manusia ini.

PDRM buta matematik

antara puluhan ribu yg hadir dlm Bersih 2.0

dari sarawak pun marik!

sifir mane yg cakap cuma 3 ribu yg hadir? hampeh..

Kesengalan media banjingan BN dan kenyataan PDRM benar2 memualkan bila kenyataan rasmi mengatakan hanya sekitar 3 ribu yang hadir dalam himpunan bersih. Sekali tengok imbasan gambar dah tau yang hadir melebihi puluhan ribu dan hampir ratusan ribu. mungkin mereka yang buta matematik ini perlu dihantar semula ke tadika untuk belajar 1, 2 ,3 ...

Penipu..peniaga rugi besar angkara BERSIH?

untung besar Shell..semua pakat masuk beli barang

McD penuh sepenuhnya

BN penipu dan pemfitnah terbesar

Rejim BN melalui media banjingannya sebelum Bersih 2.0 dilancarkan, begitu rancak memomokkan kononnya himpunan rakyat akan merugikan peniaga. Ni lah akibatnya bila barcakap menggunakan kepala lutut..bukannya menggunakan akal di kepala.
Siapakah dalang sebenarnya yang merugikan peniaga sebenarnya?
Ratusan ribu yang berkunjung ke kotaraya atau semburan water canon dan gas pemedih mata yang menyebabkan peniaga rugi? Sifir yang mudah dijawab oleh manusia yang ada akal yang waras.
Teman sempat snap gambar2 di atas bagi menunjukkan peniaga akan untung besar bila ratusan ribu yang hadir ke kotaraya. Kedai2 yang beroperasi hari tersebut mendapat untung besar. Gambar2 tersebut di snap ketika banjingan FRU dan PDRM tidak membuat kacau.

FRU dan PDRM kejam dan pembunuh

Pertembungan antara pasukan kuning dan merah

Gambar di atas merupakan gambar ketika pimpinan Bersih dan PDRM melakukan rundingan supaya dibenarkan dibuka laluan. Pada mulanya kata sepakat telah dipersetujui supaya membenarkan peserta Bersih melalui jalan tersebut. Tapi hakikatnya PDRM benar2 kaki putar belit dan penipu besar apabila peserta disembur water canon dan gas pemedih mata setelah peserta telah melalui separuh dari jalan tersebut.
Ya Allah..Engakau kembalikan perancangan musuh2 kami ke tengkuk mereka Ya Allah!

Antara info kekejaman FRU dan PDRM semasa Bersih 2.0

1. Suami kepada Ketua Wanita Cabang PKR Setiawangsa meninggal dunia akibat sesak nafas setelah terhidu gas FRU
2. Cikgu Radhi, Timbalan YDP PAS Gombak/ Pengarah Pilihanraya PAS Selangor meninggal dunia sejurus pulang dari Bersih
3. Mat Sabu, Timbalan Presiden PAS cedera setelah dilanggar oleh trak polis
4. Anwar Ibrahim cedera dipukul

Lori ayam terbalik dalam terowong

jalan cam semut je semua kereta

sabo tu separuh dari iman

sabo terus sabo dalam perjalanan ke Retreat Pemuda PAS Negeri

sabtu lepas sebuah lori ayam dikhabarkan terbalik di dalam terowong di Lebuhraya Utara-Selatan kira-kira 10 km dari tol Jelapang.Traffic jam bermula dari tol jelapang hingga 2-3 kilometer selepas terowong. Lalulintas kembali normal sekitar pukul 7 petang setelah lori yang terlibat dialihkan. Kesesakan bertambah parah dengan tambahan bilangan kereta rosak di tengah jalan dan lori2 yang parking di tepi lebuhraya.
Sekian berita dilaporkan.

SPR banjingan BN



teman copy bende alah ni dari facebook.
SPR memang pak turut BN,
banjingan kerajaan zalim dan thagut.
SPR dabik dada dah jalankan kerja dgn
efisyen dan jujur, tapi ni ape cerita??
BERSIH tuntut keadilan!!!

Bengkel Solat Remaja


Pakat adik,kakak,abang,sedare2 datang program ni.
Sama2 kita menghayati dan memperbaiki solat.
Sesungguhnya solat itu tiang agama..
Solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar..

Datuk T shirt



Kepeningan yang berlaku dalam sistem pentadbiran dan keadilan dalam 1Malaysia

Campus Live anjuran Nisa Tambun

Peserta campus live

LDK bersama FC


Peserta tanfiz pun join campus live

Cenderahati kepada KP Parit sbg penceramah jemputan

Ubah angin jap..cerita pasal Nisa lak.
Ahad lepas, Nisa Tambun telah menganjurkan Campus Live di UTP
Tronohdgn kerjasama Helwi UTP. Pendedahan hidup di universiti
telah dikupas dlmprogram ini. Penceramah jemputan KP Parit / CEO Suria Horizon
Ustaz Hakim Nor telah dijemput sbg penceramah motivasi.
Beberapa orang peserta tanfiz juga telah mengikuti program ini.

Demo Boikot Utusan

Demo dimulakan dgn laungan takbir..Allahuakbar!


Ustaz Taliban membacakan doa

Gimik bako Utusan..kite bako!


Antara yg hadir dlm himpunan

Jumaat lepas satu demo bagi membantah kebiadapan Utusan
menghina Islam telah diadakan di Masjid Negeri Ipoh.
Setelah seminggu PAS memberikan tempoh utk Utusan menarik
balik penghinaan itu, Utusan tetap membutakan mata,
mempekakkan telinga dgn desakan pembela Islam.
Maka jumaat lepas PAS telah membuat demonstrasi di masjid2
seluruh negara utk membantah dan memboikot Utusan.

Beli Utusan= Membenarkan Utusan Hina Islam= Menyokong Islam Dihina

Penting buat demonstran BERSIH 2.0!

Sekadar peringatan bersama..











Facebook harga 1.8 juta

fd7fe8be707b5a1ed5e3f0d047bd5d5c Facebook Page Visit Malaysia Nilai RM 1.8 Juta Untuk Diselenggara?

Pembaziran macan dah tak boleh dipisahkan antara UmnoBN.
Mane je ada membazir, disitu la UmnoBN.
Mane je ada UmnoBN,disitu la ada pembaziran.
Macam irama dan lagu la.
Kali ni Kementerian Pelancongan tanpa perasaan bersalah
dah membazirkan wang rakyat sebanyak RM 1.8 juta.
Bukan RM 1.80 sen ye..RM 1.8 juta!

Timbalan Menteri Pelancongan Datuk James Dawos Mamit
berkata kontrak RM1.8 juta itu ditenderkan kepada
syarikat, Impact Creations Sdn Bhd,
untuk selama tiga tahun iaitu bermula 2011 hingga 2013
untuk menyelenggara laman Facebook visit Malaysia.

Bukanke ini pembaziran yang amat nyata.
Sah ini adalah syarikat kroni.
Facebook yang percuma kini dijadikan UmnoBN tempat
pembaziran wang rakyat.
Tiada apa yang menarik dalam facebok berkenaan.
Yang menjadi friend dan like pun boleh dikira.
Tak percaya cuba click kalau nak tengok
'kecerdikan' UmnoBN ni..

Tips untuk berdemonstrasi

Bagi aktivitis masyarakat dan pendokong perjuangan, 9/7/2011 ni bakal menyaksikan himpunan terbesar kedua yang dianjurkan BERSIH. Untuk sekadar perkongsian, teman nak kongsikan beberapa tips semasa turun berdemonstrasi dari pengalaman teman dlm siri2 demonstarsi sebelum ni.
Perlu diingat, kita turun berdemonstrasi bukan untuk mencetuskan huru hara,
tapi untuk menuntut hak rakyat yg telah lama dinafikan.
Tapi jika ada situasi yg tak diingini, contohnya siri demonstrasi diganggu oleh pihak polis dan FRU ataupun kumpulan2 yg tak diundang, maka beberapa persediaan perlu diambil.

Sebelum

  • Pastikan apply annual leave sebulan/ lebih dari tarikh demo
  • Jaga kesihatan sendiri, amik supplement vitamin klu perlu (utk elakkan sakit semasa demo, klu demam kan jenuh nak turun)

Semasa

  • Pakai pakaian yg longgar utk mudahkan pergerakan
  • Pakai topi/losyen utk elakkan sunburn
  • Pakai mask utk elakkan terhidu gas pemedih mata FRU/ elakkan penyakit berjangkit (org ramai sangat, takut ada yg TB)
  • Pakai kasut yg sesuai/snickers utk mudahkan pergerakan
  • Bawak beg kecil utk simpan baju BERSIH/barang2 keperluan (jgn pakai baju BERSIH sebelum berada ditempat lokasi, ada kemungkinan akan ditahan polis sebelum berkumpul)
  • Bawak garam halus utk dimakan (utk kurangkan side effect gas pemedih mata FRU jika FRU bertindak ganas)
  • Simpan gula2 atau makanan ringan dlm beg/poket (utk elakkan hypoglycemic/pengsan sebab tenaga tak ada)
  • Elakkan bersendirian semasa demonstrasi/ sentiasa bersama sahabat @ rakan demonstran yg lain (polis selalu akan gunakan kekerasan utk menarik peserta yg bersendirian utk ditahan di lokap)
  • Elakkan membawa peralatan yg boleh timbulkan fitnah (pisau/batu/ pistol/besi etc)


Semoga BERSIH 2.0 dapat membuka mata kerajaan utk kembalikan hak rakyat dan berlaku adil dalam PRU akan datang. Segala amal untuk kepentingan ummah akan diberikan ganjaran pahala oleh Allah..insyaAllah;)

Utusan Malaysia hina Islam


Baru2 ni Utusan Malaysia sekali lg mempamerkan kejahilan agama dan
ketidakprofessionalan mereka. Dua situasi yg ditunjukkan di atas
seolah-olah menunjukkan islam menindas golongan wanita yg dianiaya.
Persatuan Ulama telah mengecam karikatur ini krn jelas menghina islam.
Kita sbg umat islam wajar mengecam dan memboikot akhbar
yg memburuk2 kan agama suci islam.
Dppk Tambun menyeru umat islam supaya memboikot Utusan
Malaysia sbg tanda benci kpd karikatur yg menghina islam ini.

Marhalah Tanfiz ke Muktamar




Pada 13/6/11 yg lepas, 13 peserta marhalah tanfiz bersama pimpinan
pemuda kawasan tambun telah pergi berkonvoi ke Muktamar PAS Pusat.
Bakal pejuang2 agama ini telah berpeluang bertemu Pimpinan PAS Pusat
dan pimpinan gerakan islam dari negara jemputan.
Semoga pendedahan yg diberikan kpd pelapis2 pejuang agama ini
dpt memberikan smgt juang dan iltizam dalam perjuangan islam.

Ketua Cawangan Meru 2B dimasukkan ke hospital

Ketua Pemuda Cawangan dan Ketua Cawangan posing


Dimaklumkan bahawa Ketua Cawangan Meru 2B, Hj Tarmizi dimasukkan ke Ipoh Specialist bilik 226 semalam sbb saluran jantung tersumbat. Dlm bahasa saintikfiknye dipanggil atheroscelerosis dimana plug formation (pemendapan lemak) berlaku dekat saluran jantung. Bila berlaku pemendapan ni, saluran darah ni jadi sempit dan berlaku gangguan aliran darah ke jantung.

pemendapan lemak di saluran jantung

Semalam Hj Tarmizi dah lakukan prosedur CT Angio (utk kesan tempat pemendapan), hasil prosedur tu lebih dari satu saluran dah tersumbat.

Kalau nak ikutkan dalam bidang medikal, ada dua opsyen yg diberikan; masukkan stent dalam saluran jantung ataupun buat bypass (pintasan jantung). Ape pun, keputusan akan diputuskan esok lepas doktor review lg skali.

Semoga Allah permudahkan urusan beliau.
Sumbangan boleh dihulurkan bagi meringankan bebanan beliau dan mohon ziarah..
Related Posts with Thumbnails
Copyright © nilamsufi